Strona Główna


E-dziennik


Gazetka


Galeria


SP 7


Rejestracja


Szukaj


Sukcesy


Kontakt


Nawigacja
Historia szkoły
O szkole
Nasza szkoła
Sztandar Szkoły
Patron szkoły
Kadra pedagogiczna
E-dziennik
Biblioteka szkolna
SKKT
Klub Młodego Wolontariusza
Klub Mediatora
KALENDARZ
STATUT SZKOŁY
Regulamin Samorządu Uczniowskiego
Godziny pracy
Tygodniowy plan zajęć
Dodatkowe dni wolne
Rozkład dzwonków
Wychowawcy klas
Opiekunowie sal
Harmonogram apeli
Harmonogram akademii
Oferta zajęć do wyboru
Konsultacje dla rodziców
Konsultacje dla uczniów
Konkursy przedmiotowe 2016-2017
Zajęcia pozalekcyjne
Egzamin gimnazjalny 2016/17r.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Wybór zawodu i szkoły
zasady rekrutacji
Dni otwarte w szkołach ponadgimnazjalnych
Życie szkoły
Aktualności
Nasze osiągnięcia
Program rządowy - Wyprawka szkolna
Pomoc stypendialna
Program Wychowawczy 2016/2017
Program Wychowawczy 2016/2017 - wydarzenia
Szkolny Program Profilaktyki
Projekty edukacyjne
Projekty
Dostępna szkoła
Podręczniki i programy
Wykaz podręczników 2016/2017
Programy nauczania 2016/2017
Dla rodziców
Karta informacyjna dla rodziców
Ubezpieczenie uczniów NNW
Migracja rodziców - o czym trzeba pamiętać
Bezpieczny Internet
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Moje dziecko w przedszkolu i szkole - poradnik dla rodziców
Osoby uprawnione do korzystania z przejazdów z ulgą
Galerie zdjęć
Galeria 2016/2017
Galeria 2015/2016
Galeria 2014/2015
Galeria 2013/2014
Pomoce do lekcji
Testy gimnazjalne z chemii
Oszczędzaj energię - quiz
Białka, tłuszcze, cukry
Równania reakcji
Wzory chemiczne
Symbole pierwiastków chemicznych
Właściwości wodoru
Quiz o wodorze
Krzyżówka - powietrze
Projekt grupowy
Kurs HTML
Arkusz - cwiczenia
Excel1
Excel2
Excel3
Excel4
Excel5
Excel6
Google

Google



Szukaj na WWW
Szukaj w Gim7
Użytkowników Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 582
Nieaktywowany Użytkownik: 132
Najnowszy Użytkownik: adgam
Ostatnio Widziani
emi12:50:53
topio 1 tydzień
SeverusSchmidt42 tygodni
kluba7347 tygodni
wszostek69 tygodni
wero9685 tygodni
Davinci1291 tygodni
12312391 tygodni
sport99 tygodni
Buskaa99 tygodni

Przyjazne gimnazjum

Europejskie Partnerstwo Szkół

Socrate Comenius

Szkoła z klasą

Egzaminy gimnazjalne

Klub Mediatora


Co to jest Klub Mediatora?

Grupa gimnazjalistów, którzy oprócz nauki, rozwijania swoich zainteresowań znajdują czas dla siebie.
Jaki jestem?, Jak skutecznie słuchać innych?, Jak porozumiewać się w trudnych sytuacjach?, Jak mówić, by nasze słowa niosły pomoc innym? To tylko część pytań, na które szukamy odpowiedzi.

Czym zajmujemy się podczas spotkań?
  • Doskonaleniem umiejętności skutecznego porozumiewania się, prezentowania własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych
  • Rozwijaniem umiejętności negocjacyjnych, koniecznych zwłaszcza w sytuacjach pojawienia się konfliktów
  • Uczeniem się, jak pomagać i udzielać wsparcia innym
  • Dzieleniem się swoimi spostrzeżeniami, problemami, opiniami dotyczącymi swojej osoby, naszej szkoły, naszej rzeczywistości
  • Jeśli nie boisz się nowych wyzwań, chcesz zrobić coś dla siebie, chcesz nauczyć się ważnych w życiu umiejętności, pomagających w byciu ze sobą i innymi serdecznie zapraszam w każdy wtorek o godz. 15.20.

    Opiekun – Anna Sitek, pedagog szkolny

    Rok szkolny 2016 –2017

    Rozstrzygnięcie konkursów zorganizowanych w ramach obchodów

    "Dnia Życzliwości i Pozdrowień"


    1. „Uśmiech – podaj dalej!”, Międzyklasowy Konkurs na najsympatyczniejszą przywieszkę na Dzień Życzliwości



    I miejsce – klasa III b
    II miejsce - klasa III a
    III miejsce – klasa Ia, I e, II c
    Ponadto w konkursie wzięła udział klasa:I b, I c, I d, II a, II d, III c, III d, III e, III f.

    Kliknij, by obejrzeć wyróżnione prace

    2. Międzyklasowy konkurs fotograficzny „Ja, Ty, My” z wykorzystaniem zdjęć z „Powitania na wesoło”

    Celem konkursu było ukazanie uczniów danej klasy jako grupy/zespołu oraz walorów krajoznawczo- przyrodniczych Jury Krakowsko – Częstochowskiej
    I miejsce – klasa III a
    II miejsce – klasa II c, II d
    III miejsce – klasa I a
    W konkursie wzięła również udział klasa I b, I c, I d, II a, III c, III d, III e.

    Kliknij, by obejrzeć wyróżnione prace

    3. Szkolny Konkurs Literacki „Chcę Ci podziękować za...”


    I miejsce – Amelia Ulińska, kl. II a, Natalia Kowalik, kl. III b, Natalia Białaszczyk, kl. III e, Julia Stanirowska, kl. III d

    I miejsce Dziękuję ci za... Amelia UIińska kl. II a
    I miejsce Podziękowania Klaudia Caban kl. III d

    I miejsce Natalia Kowalik kl.III b

    I miejsce Chcę Ci podziękować za to... uczennica kl. III

    I miejsce Dziękuję Ci za... J. Stanirowska III d

    II miejsce – Aleksandra Jasińska, kl. III b, Paweł Janik, kl. III b

    II miejsce Aleksandra Jasińska kl.III b

    II miejsce Paweł Janik kl.III B

    III miejsce – Kamila Mucha, kl. III b, Wiktoria Schmidt, kl. III b

    III miejsce Dziękuję Ci , mamo Kamila Mucha III b

    III miejsce Dziękuję Ci za... W. Schmidt III b

    Anna Sitek, koordynator programu



    Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

    W dniu 10 października 2016r.miał miejsce Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji na korytarzach szkolnych pojawiły się krótkie materiały edukacyjne nt., czym jest zdrowie psychiczne, jakie umiejętności życiowe decydują o naszym radzeniu sobie z wyzwaniami życia codziennego, informacje o tym, jak ważne jest docieranie do prawdy o sobie samym, by lepiej radzić sobie w relacjach z samym sobą i innymi. W tym dniu uczniowie mieli możliwość skorzystania na terenie szkoły z konsultacji psychologicznych, pedagogicznych prowadzonych przez p. A. Szwarlik oraz p. M. Krawczyk, pracowników PPP Nr 3.

    czytaj więcej...


    Rok szkolny 2015 –2016


    Najsympatyczniejsi Uczniowie w roku szkolnym 2015/16

         Każdy uczeń naszej szkoły jest wyjątkowy i niezastąpiony. To właśnie dzięki Wam nasze gimnazjum jest jedną wielką wspólnotą. W każdej klasie są osoby szczególnie lubiane i podziwiane przez Innych. Oto wyróżnieni w konkursie na Najsympatyczniejszą Koleżankę, Najsympatyczniejszego Kolegę w r. szk. 2015/16:

    KLIKNIJ, BY OTWORZYĆ LISTĘ NAJSYMPATYCZNIEJSZYCH KOLEŻANEK I KOLEGÓW


    Rozstrzygnięcie konkursów zorganizowanych w ramach obchodów

    "Dnia Życzliwości i Pozdrowień"


    1. „Życzliwość to ...” międzyklasowy konkurs na najsympatyczniejszą przywieszkę na Dzień Życzliwości



    I miejsce – klasa III b
    II miejsce - klasa I d
    III miejsce – klasa II e
    Ponadto w konkursie wzięła udział klasa: II a, II b, III c, II d, I a, II c

    Kliknij, by obejrzeć wyróżnione prace.

    2. Konkurs fotograficzny dla klas „Ja, Ty, My” z wykorzystaniem zdjęć z „Powitania na wesoło”


    I miejsce – klasa II a, III b
    II miejsce – klasa I d, II e
    III miejsce – klasa II d
    W konkursie wzięła również udział klasa I b, II b, III c.

    Wszystkim wyżej wymienionym klasom za chęć zaakcentowania tego Dnia, za pomysłowość i wzbudzenie w nas radości serdecznie dziękuję!!!

    Zachęcam do obejrzenia nagrodzonych prac!

    Anna Sitek, koordynator programu

    Kliknij, by obejrzeć wyróżnione prace.

    3. Wyniki Szkolnego Konkursu Wiedzy o Prawach Dziecka 20 listopada 2015r. zorganizowanego z okazji II Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka

    KLIKNIJ, ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z WYNIKAMI KONKURSU



    Rok szkolny 2014 –2015

    Najsympatyczniejsze Koleżanki i Najsympatyczniejsi Koledzy w r. szk. 2014/15

         Są wśród uczniów Siódemki gimnazjaliści, którzy nie tylko znają odpowiedź na pytanie: Jakim być w relacjach z innymi, by zyskać sobie ich sympatię i uznanie?, ale przede wszystkim potrafią na co dzień okazywać życzliwość, serdeczność, szacunek. W tym roku po raz kolejny dokonywaliście wyboru Najsympatyczniejszych Koleżanek i Kolegów. Oto wyróżnieni w konkursie na Najsympatyczniejszą Koleżankę, Najsympatyczniejszego Kolegę w r. szk. 2014/15:


    Magdalena Golis za to, że jest miła, ambitna, przyjacielska, wyrozumiała, pocieszy każdego, zawsze pomoże, gdy ktoś potrzebuje pomocy
    Jakub Postawa za to, że jest miły, wyrozumiały, spokojny, uprzejmy, uśmiechnięty, koleżeński, odpowiedzialny, nie odmawia pomocy, nigdy nie wyśmiewa się z innych
    Patrycja Pisarkiewicz za to, że jest miła, sympatyczna, koleżeńska, zawsze pomocna, ma dobry charakter, dzieli się swoją wiedzą
    Bartosz Korek za to, że jest dla innych wzorem przestrzegania zasad dobrego wychowania, zawsze jest uprzejmy, miły dla wszystkich, sympatyczny, koleżeński, służy pomocą, nikogo nie obraża, można z nim się uczyć i żartować, zawsze poprawi Ci humor, przyjaźni się ze wszystkimi
    Maja Zielińska za to, że jest kulturalna, odpowiedzialna, obowiązkowa, życzliwa, wysportowana, zawsze uśmiechnięta, zaraża optymizmem
    Krystian Partyka za to, że jest dobrym kolegą, sympatyczny, miły, pogodny, skromny, spokojny
    Klaudia Caban za to, że jest miła, koleżeńska, dyskretna, akceptuje wszystkich takimi, jacy są, potrafi zachować obiektywizm w ocenie sytuacji Igor Korzeniec za to, że jest spokojny, zrównoważony, potrafi pocieszyć i doradzić, a także porozmawiać na każdy temat
    Julia Rutkowska za to, że jest uśmiechnięta, koleżeńska, można na niej polegać
    Filip Jaśkiewicz za to, że jest sympatyczny, wesoły, uczynny, uprzejmy, można na niego liczyć
    Filip Ziomek za to, że jest fajny, koleżeński, sympatyczny
    Izabela Krauze za to, że jest miła dla wszystkich, stara się każdemu pomóc, nikomu nie ubliża, jest koleżeńska i sympatyczna
    Tomasz Wawrzak za to, że jest serdeczny, zawsze chętny do pomocy, uprzejmy, miły, życzliwy i uczciwy, nie obraża innych, wspiera innych
    Sylwia Bednarek za to, że jest miła, sympatyczna, pomocna
    Ernest Paruzel za to, że jest miły, koleżeński, pomocny, sympatyczny, uśmiechnięty, przyjacielski i wesoły
    Karolina Konieczna za to, że jest miła, sympatyczna, pomaga innym, zawsze można na nią liczyć
    Przemek Rychlewski za to, że jest miły, lubi pomagać innym, świetnie się z nim rozmawia
    Ilona Zasadzińska za to, że jest wesoła, koleżeńska, sympatyczna, uczynna, życzliwa, chętnie pomaga i nigdy nie odmówi pomocy Przemek Mazanek za to, że jest bardzo dobrym kolegą , życzliwy, miły, sympatyczny, pomaga w lekcjach, zawsze wszystko pożycza
    Patrycja Zych za to, że jest życzliwa, kulturalna, spokojna, sympatyczna, dobra, koleżeńska, miła, uśmiechnięta, pomocna, można na niej polegać, świetnie się z Nią rozmawia
    Grzegorz Golis za to, że jest miły, pogodny, pomocny, można na nim polegać, uśmiechnięty, koleżeński, można z Nim porozmawiać, z szacunkiem odnosi się do innych
    Natalia Chaładus za to, że jest uśmiechnięta, zawsze pomaga w trudnych sytuacjach, jest koleżeńska, zawsze można na niej polegać
    Aleksander Walczak za to, że jest koleżeński, życzliwy dla wszystkich, z poczuciem humoru, pozytywnie nastawiony do życia, pomocny, towarzyski
    Kamila Całusińska za to, że jest miła dla wszystkich, sympatyczna, koleżeńska, grzeczna, skromna, pogodna, zawsze się uśmiecha, chętnie pomaga innym i można na nią liczyć
    Daniel Jambor za to, że jest otwarty, sympatyczny, koleżeński, miły, chętny do pomocy i współpracy, potrafi doradzić i można mu zaufać, nigdy nie odwróci się plecami, można z nim o wszystkim porozmawiać, tryska pozytywną energią, potrafi rozśmieszyć klasę, poprawia humor, pociesza, można przy nim czuć się sobą, można z nim o wszystkim porozmawiać i na nim polegać

    Rok szkolny 2013 –2014

    Najsympatyczniejsze Koleżanki i Najsympatyczniejsi Koledzy w r. szk. 2013/14

    Za co cenimy siebie na wzajem? Co sprawia, że obdarzani jesteśmy ludzką sympatią? Na te pytania znają odpowiedź Najsympatyczniejsi Uczniowie Siódemki w roku szkolnym 2013/14 i Wy, którzy tych wyborów dokonywaliście. Zachęcam do lektury, a wszystkim wyróżnionym serdecznie gratulujemy!

    KLIKNIJ, BY OTWORZYĆ LISTĘ NAJSYMPATYCZNIEJSZYCH KOLEŻANEK I KOLEGÓW


    Kto wierzy w obecność dobra w drugim człowieku,
    rozbudza je w nim.

    Jean-Paul Sartre








    Jeśli chcesz się uśmiechnąć, wzruszyć, poszukać inspiracji do ułożenia własnych pozdrowień,to zapraszam do lektury niektórych z wyróżnionych prac w Szkolnym Konkursie Literackim „Pozdrowienie - iskierką życzliwości” zorganizowanym w ramach projektu „21 listopada 2013 – Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień”.

    Anna Sitek

    Kliknij, by obejrzeć wyróżnione prace.


    Rok szkolny 2012 –2013

    Najsympatyczniejsze Koleżanki i Najsympatyczniejsi Koledzy w r. szk. 2012/13

    Już po raz piąty wybieraliście spośród siebie tych uczniów, którzy w Waszej ocenie są Najsympatyczniejszymi Koleżankami i Kolegami. Uczniowie niżej wymienieni zostali wyróżnieni za to, jakimi są na co dzień. Dlatego wyróżnienie to, według mnie, ma tak ogromną wartość.

    KLIKNIJ, BY OTWORZYĆ LISTĘ NAJSYMPATYCZNIEJSZYCH KOLEŻANEK I KOLEGÓW


    2012 rok to Rok Janusza Korczaka...

    Rok 2012 został ustanowiony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Rokiem Janusza Korczaka. W ten sposób cała Polska oddaje hołd temu wielkiemu Przyjacielowi Dzieci. Janusz Korczak aż do śmierci pozostał wierny swoim zasadom i swoim wychowankom.

    KLIKNIJ, ABY PRZECZYTAĆ WIĘCEJ

    Akademia Ucznia

    We wrześniu 2012 r. rozpoczął się projekt Akademia Ucznia. Zakładał on realizację cyklu seminariów z udziałem specjalistów w danej dziedzinie, autorytetów moralnych oraz osób znanych z mediów. Pomysłodawcą Akademii Ucznia jest Regionalna Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Częstochowie oraz Wydział Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Częstochowy.

    KLIKNIJ, ABY PRZECZYTAĆ WIĘCEJ


    31 maja – Światowy Dzień bez Papierosa

    3 czerwca podczas spotkania społeczności szkolnej zachęciłam uczniów do wyrażenia swojej opinii nt. powodów, dla których nie sięgają po papierosy (wyroby tytoniowe). Wszystkim uczniom, którzy zechcieli podzielić się własnymi poglądami serdecznie dziękuję.

    Liczba uczniów, którzy dokończyli zdanie „Nie palę, bo...” świadczy o tym, o czym przekonują specjaliści – normą jest niepalenie. W zdecydowanej większości są Ci, którzy nie podejmują ryzykownych zachowań.
    Cóż, by dowiedzieć się nt. argumentów przemawiających za niepaleniem nie trzeba sięgać do opinii specjalistów – wystarczy przeczytać Wasze opinie :

    Nie palę, bo...
          mam marzenia, chcę żyć, znam konsekwencje.
          po co.
          papierosy są szkodliwe i uzależniają.
          nie chcę dawać powodów do zmartwień rodzicom.
          szkoda wydawać na to pieniądze.
          nie chcę chorować i martwić się o zdrowie własne i innych.
          szkoda zdrowia i pieniędzy.
          wolę przeznaczyć pieniądze na to, co mnie interesuje.
          to jest obrzydliwe. To zabijanie samego siebie.
          nie chcę mieć powodów do zmartwień.
          chcę żyć!
          nie lubię zapachu papierosów.
          szkoda kasy.
          wiem, że szkodzi zdrowiu.
          nie chcę wpaść w nałóg.
          gram w piłkę nożną.
          mam swoje zdanie i potrafię powiedzieć „Nie”.
          mam ciekawsze rzeczy do robienia.
          uprawiam sport.
          to mi do niczego niepotrzebne.
          nie chcę się truć.
          to tylko strata zdrowia i kasy.
          to pochłania ogromne ilości pieniędzy i zdrowia.
          żółkną zęby, śmierdzi z buzi i hodujemy raka.
          po co? Że niby dla szpanu? – Nie!
          nie chcę stracić znajomych i przyjaciół.
          szkoda mi kondycji.
          nie chcę być w przyszłości chora.
          szanuję swoje zdrowie. Nie mam zamiaru wydawać pieniędzy       na „wciąganie” dymu.
          nie chcę się truć.
          chcę być wolnym człowiekiem, bez uzależnień.
          jestem sportowcem.
          to, że będziemy palić nie znaczy, że nagle będziemy dorośli.
          życie jest jedno i nie warto go marnować, popełniać błędów innych ludzi.
          mam pasję i palenie nie jest mi potrzebne do szczęścia.
          nie chcę.


    Rok szkolny 2011 –2012

    Najsympatyczniejsze Koleżanki i Najsympatyczniejsi Koledzy w roku szkolnym 2011/12

    Po raz czwarty w historii naszego gimnazjum wybieraliście najsympatyczniejsze koleżanki i kolegów. Do Was należał wybór i decyzja, kto zasługuje w Waszej ocenie na to wielkie wyróżnienie. A oto uczniowie, których cenicie, których cechy charakteru i postawa zasługują na wyróżnienie:


    KLIKNIJ, BY OTWORZYĆ LISTĘ NAJSYMPATYCZNIEJSZYCH KOLEŻANEK I KOLEGÓW


    21 listopada – Światowy Dzień Życzliwości w „Siódemce”

    Bogactwem człowieka są: uśmiech, przyjazny gest, pogodne słowo.
    Phil Bosmans

         Światowy Dzień Życzliwości wywodzi się ze Stanów, gdzie zaczęto obchodzić go pod nazwą World Hello Day już w 1973 roku. Narodziło się jako odpowiedź na konflikt pomiędzy Egiptem a Izraelem. Dopiero później przybrało formę daleką od politycznych korzeni. W Polsce po raz pierwszy obchodzono ten dzień w 2006r. W świętowaniu Dnia Życzliwości przoduje Wrocław i ... MY.
          Co się robi tego dnia? Wystarczy się uśmiechać i nie dać się wciągnąć w kłótnię. Wystarczy spojrzeć na zdjęcie – uśmiechnięta buźka (zdjęcie z „lotu ptaka”), którą stworzyli wszyscy uczniowie i nauczyciele „Siódemki”, odnaleźć się na nim i ... uśmiechnąć.
         W dniu 21 listopada, w Światowy Dzień Życzliwości, na korytarzach naszego gimnazjum wystawione były sztalugi z kartami, na których każdy mógł uzupełnić zdanie „Życzliwość to...”.
         Zachęcam do przeczytania wpisów. Według mnie układają się w zbiór wspaniałych sentencji, mądrości życiowych, tym cenniejszych, gdyż ich twórcami są, w większości, nastolatkowie.

    Anna Sitek – pedagog szkolny

          Życzliwość to szczery uśmiech, szacunek, miłość, prawdziwa przyjaźń, pomoc dla drugiego człowieka, wrażliwość na ludzką krzywdę, dar serca, koleżeństwo, coś, co powinno nam towarzyszyć zawsze w życiu, podanie pomocnej dłoni, przyjazny gest, bezcenny dar, przyjacielski gest, miłe słowo, troska, spełnienie marzeń, to, co daję każdego dnia wszystkim ludziom i to, na co czekam, szczęście drugiego człowieka, wsparcie, czuły gest, bliskość drugiego człowieka, coś miłego, pomaganie, niewymuszona grzeczność, współczucie, szczerość, kultura osobista, uśmiech, zrozumienie drugiego człowieka, wrażliwość, zaufanie, tolerancja, akceptacja, dobroć duszy, radość, bezinteresowność, miłe słowa, altruizm, zrozumienie u innych, pomoc w rozwiązywaniu problemów, samo zdrowie, dzielenie się z innymi, zwykła rzecz, która cieszy.

    Jak nie dać się (jesiennej) chandrze?

    Jesień na Jurze

          Zmęczenie, senność, apatia... Jesienią w sposób naturalny zmniejsza się nasza aktywność. Nasz nastrój w dużym stopniu opiera się na zależności między światłem słonecznym a hormonami – serotoniną (wpływa na dobry nastrój) a melatoniną (odpowiada za sen). Im więcej słońca dociera do naszego oka, tym więcej serotoniny organizm produkuje, a my mamy więcej zapału i energii.
          Jak nie dać się jesiennej chandrze? To proste – korzystaj ze słonecznych dni i aktywności na świeżym powietrzu. W ciągu kilkunastu minut, wsiadając do autobusu MZK, czy autokaru PKS, za kilka, kilkanaście złotych, mając ze sobą termos z ciepłą herbatą, pożywną kanapkę i kawałek tabliczki czekolady, możesz znaleźć się w przepięknym, niepowtarzalnym, zaskakującym kolorami i krajobrazami świecie. A jeśli skorzystasz z aparatu fotograficznego, to cząstkę magii tych miejsc zabierzesz ze sobą.
          Proszę, spójrz, w jaki sposób odkrywaliśmy piękno jesieni na Jurze Krakowsko – Częstochowskiej, w Złotym Potoku.

    Anna Sitek – opiekun

    Rok szkolny 2010 –2011

           Działalność Klubu Mediatora w tym roku szkolnym upłynął pod znakiem poszukiwania sposobu na aktywne i kreatywne spędzanie czasu wolnego. Alternatywą na nudę, podwórko, komputer ... okazało się korzystanie z dóbr kultury oraz poznawanie walorów rekreacyjno – krajoznawczych naszego miasta i okolic Częstochowy.
           Mam przyjemność zaprosić wszystkich, którzy poświęcą chwilę do obejrzenia prezentacji multimedialnej nt. „Jasne, że znam Częstochowę, a Ty?” do wspólnej zabawy – quizu z wykorzystaniem tejże prezentacji.

    KLIKNIJ, BY OBEJRZEĆ PREZENTACJĘ "JASNE, ŻE ZNAM CZĘSTOCHOWĘ"

           Projekt edukacyjny, który powstał dzięki współpracy dwóch kół – Klubu Mediatora (opiekun – Anna Sitek) i koła fotograficznego (opiekun – Konrad Śpiewak) pozwoli Wam zobaczyć miejsca zwyczajne, które według nas, przy bliższym poznaniu stają się wyjątkowe, które na co dzień mijamy nie zauważając ich piękna i niezwykłości. A są to Aleje Najświętszej Marii Panny, Park Staszica oraz ulica 7 Kamienic.
           Czy w Częstochowie można zobaczyć coś ciekawego? Czy jest nas w stanie coś jeszcze w Częstochowie zachwycić? Czy potrafimy na główną arterię Częstochowy – Aleje Najświętszej Marii Panny patrzeć powyżej wystaw sklepowych? Czy wreszcie znamy historię tych zwyczajnych – niezwyczajnych miejsc? Zapraszamy do wirtualnego spaceru po Częstochowie, a potem do udziału w quizie. Życzymy powodzenia i dobrej zabawy!

    Rok szkolny 2009 -2010

    Prace nagrodzone w konkursie literackim „Młodzież tolerancyjna – tak czy nie?”
    zorganizowanym w ramach projektu
    Jacy jesteśmy? Jaki jest nasz świat?” 19 marca 2010r.

    KLIKNIJ I ZAPOZNAJ SIĘ Z NAGRODZONYMI PRACAMI

             W październiku tego roku szkolnego zainicjowałam wraz z panią Anią Szymańską przedsięwzięcie „Moje życie. Moja pasja.” W ramach przedsięwzięcia zaprosiliśmy Was oraz Waszych wychowawców do kilku działań, m.in. poszukiwania odpowiedzi na pytanie, jakie wartości cenicie jako młodzi ludzie najbardziej? Uznałyśmy, że mocny system wartości moralnych i umiejętność ich stosowania w życiu to najważniejszy kapitał każdego człowieka.
             O tym, że pasja daje siłę i energię, pomaga przetrwać w trudnych chwilach, świadczy o nietuzinkowości i pozwala czerpać radość z tego, co robimy pokazują Wasze wypowiedzi.

    Zapraszamy do lektury wszystkich nagrodzonych i wyróżnionych prac!
    KLIKNIJ I ZAPOZNAJ SIĘ Z PRACAMI UCZNIÓW
    Moje życie. Moja pasja.

    W ramach przedsięwzięcia „Moje życie. Moja pasja.” wraz z panią Anią Szymańską zaprosiłyśmy Was oraz Waszych wychowawców do poszukiwania odpowiedzi na pytanie: jakie wartości cenicie najbardziej? Uznałyśmy, że mocny system wartości moralnych i umiejętność ich stosowania w życiu to najważniejszy kapitał każdego człowieka. Mocny wewnętrzny system wartości moralnych jest w stanie skłonić człowieka do zachowań moralnych w każdych okolicznościach. Jest podstawą do samokontroli, najskuteczniejszego sposobu kontroli człowieka. Okres, w jakim obecnie znajdujecie się to czas poszukiwań, samookreślania, dorastania do odpowiedzialności. Stąd nasze zaproszenie do rozważań na powyższy temat wydaje się być uzasadnione.
    A oto wyniki Waszej pracy i refleksji. Wybór wartości oraz ich układ dokonany został na podstawie wyników opracowań przedstawionych przez każdą klasę.
    Wartości, które cenicie jako młodzi ludzie najbardziej to:

    1. przyjaźń, miłość
    2. szacunek
    3. życzliwość
    4. uczciwość
    5. szczerość
    6. zaufanie
    7. odpowiedzialność
    8. zrozumienie
    9. odwaga
    10. lojalność
    11. bezinteresowność

    Uczniowie klasy Ic, Anita Hartung, Ola Wachułka, Kamil Sikora, Kasia Renik oraz Norbert Woldański, stworzyli zbiór wskazówek, swoisty drogowskaz, jak postępować w życiu, by było nam ze sobą i z innymi dobrze. Zachęcamy do lektury i przemyśleń!

    1. Miej własne zdanie, ale nie narzucaj go innym.
    2. Bądź odpowiedzialny za siebie i innych.
    3. Mów prawdę, nie oszukuj.
    4. Toleruj poglądy innych. Być może są warte zaakceptowania. Miej własne zdanie.
    5. Bądź szczęśliwy i dawaj szczęście innym.
    6. Bądź autentyczny. Postępuj zgodnie z własnymi odczuciami.
    7. Bądź życzliwy dla innych.
    8. Pamiętaj, że warto być bezinteresownym w stosunku do innych.
    9. Szanuj siebie, a będziesz szanowany przez innych.
    10. Częściej kontaktuj się bezpośrednio z innymi.
    Pozostaje mi tylko przywołać fragment Dezyderaty, tekstu z 1692 roku znalezionego w starym kościele św. Pawła w Baltimore:

    „ ... Przy całej swej złudności, znoju i rozwianych marzeniach jest to piękny świat. Bądź uważny. Dąż do szczęścia.”

    Anna Sitek – pedagog szkolny



    Rok szkolny 2008 -2009

    Jestem na NIE!

       Spis treści:
  • Słowo wstępu
  • NIE piję
  • NIE palę
  • NIE biorę
  • NIE daję się wciągnąć w Sieć
  • Zdrowie
  •          

    Słowo wstępu

             Rodzice, nauczyciele ciągle mówią Ci: zrób to, nie rób tego. Nakazują, ostrzegają, pouczają. A Ty – jesteś na NIE. I TAK TRZYMAJ! Bądź na NIE – NIE pal, NIE pij, NIE bierz narkotyków i innych środków psychoaktywnych, NIE daj się uzależnić od Sieci. Jeśli chcesz mieć swoje zdanie, jeśli chcesz znaleźć sposób na swoje życie, jeśli chcesz ... Zacznij od poszerzenia swojej wiedzy, od sprawdzenia, na ile Twoja wiedza jest rzetelna, a na ile opiera się na mitach. Po co? By podejmować właściwe decyzje, by dokonywać mądrych, rozsądnych wyborów, by nabrać pewności i siły w mówieniu NIE. Poniższe teksty, do przeczytania których zachęcamy Cię, stworzone zostały w większości przez Twoje koleżanki, uczennice „Siódemki”. Są wynikiem pracy warsztatowej, własnych poszukiwań, spotkań ze specjalistami z dziedziny profilaktyki. Mamy nadzieję, iż aktywnie włączysz się w udzielanie odpowiedzi na pytania w międzyklasowym konkursie „Szlachetne zdrowie ...”, który odbędzie się w maju (18 – 22.05.09r.) Być może lektura zainspiruje Cię do udziału w konkursie plastycznym „Moda na zdrowie” (do 10.05.09r.).

    Wszystkim uczestniczkom projektu, fantastycznym młodym dziewczynom bardzo, bardzo dziękujemy za możliwość wspólnej pracy.

    Anna Sitek, Anna Szymańska
    Powrót do spisu treści

    NIE piję

             Wszyscy lubimy dobrą zabawę i towarzyskie spotkania. W naszej kulturze są one łączone ze spożywaniem alkoholu. Egzotyczny drink, czerwone wino do kolacji, zimne piwko w upalne popołudnie ... Albo kieliszek czystej na rodzinnej biesiadzie, czy odrobina wiśniówki na lepsze wrażenie. Piwo, wódka, wina mają atrkacyjne smaki i zapachy, ale każde z nich zawiera tą samą szkodliwą substancję chemiczną - alkohol etylowy. Alkohol etylowy posiada wyjątkową moc - w bardzo krótkim czasie może zmienić stan psychiczny człowieka. Alkohol jest środkiem odurzającym, który wpływa na funkcjonowanie naszego mózgu. Nie znaczy to, że każdy, kto trochę wypije będzie miał spadek nastroju albo depresyjne myśli. Ale pamiętaj! Alkohol jest substancją psychoaktywną i zmienia zachowanie człowieka. To znaczy, że alkohol osłabia koordynację ruchową, obniża poziom koncentracji i wydłuża czas reakcji. Pijąc odbieramy sobie szansę rozwoju, realizacji marzeń i celów. Często słyszymy namowy, abyśmy sie napili. Bądźmy asertywni, nie ulegajmy. Ludzie pod wpływem alkoholu nie kontrolują swoich działań. Chyba chcesz być świadomy swoich czynów? Nie wierz, że alkohol pomoże w rozwiązywaniu problemów. On może jeszcze bardziej je skomplikować lub dodać nam nowe. Alkohol jest używką, pity w nadmiarze albo zbyt często SZKODZI I UZALEŻNIA. Policz, ile zaoszczędzisz odmawiając sobie kupna alkoholu. Zauważ, że za tą samą kwotę możesz kupić coś czego potrzebujesz, coś co Ci się przyda. Wybierając alkohol niszczymy samego siebie, odbieramy sobie wolność, niszczymy dobre relacje z innym i ... całe życie. Dlatego zanim wypijesz zastanów się, czy warto.

    GDY ZACZYNAMY PIĆ ZA WCZEŚNIE

    Alkohol jest dla zdrowych i dorosłych osób. Większość ludzi przed ukończeniem 13-15 lat ma już za sobą pierwsze kontakty z alkoholem.
    Nie ma jednak wątpliwości, że z używaniem alkoholu należy poczekać do pełnoletności. Na całym świecie prawo zabrania sprzedaży napojów alkoholowych osobom przed ukończeniem 18 roku życia, a w niektórych krajach 21 roku życia.

    Zdaniem lekarzy i psychologów istnieją bardzo poważne uzasadnienia dla tych ograniczeń. NAWET NIEWIELKIE ILOŚCI ALKOHOLU, NIEGROŹNE DLA DOROSŁYCH, MOGĄ USZKADZAĆ PROCESY ROZWOJOWE DZIECI I MŁODZIEŻY. DOTYCZY TO NIE TYLKO ROZWOJU BIOLOGICZNEGO, ALE RÓWNIEŻ PROCESÓW ZWIĄZANYCH Z UCZENIEM SIĘ I ZAPAMIĘTYWANIEM ORAZ ROZWOJEM UCZUCIOWYM. Młodzi ludzie mają znacznie niższą tolerancję na alkohol i ZNACZNIE SZYBCIEJ SIĘ UZALEŻNIAJĄ. Badania amerykańskie wykazały, że dzieci, które zaczęły kontaktować się z alkoholem do 15 roku życia czterokrotnie częściej niż osoby, które zaczęły pić po 20 roku życia, uzależniały się od alkoholu. Zamiast odkrywać prawdę o sobie i o życiu w naturalnych i autentycznych doświadczeniach osobistych, uczą się pośpiesznego i złudnego manipulowania własnymi uczuciami.

  • Każdy człowiek pragnie, żeby mu się dobrze żyło

  • - jednak ludzie mają różne wyobrażenia na ten temat.
  • Ludzie mogą robić dobre i niedobre rzeczy ze swoim życiem. Zdrowe życie polega na robieniu dobrego użytku ze swoich możliwości.
  • Zdrowe i dobre życie to przede wszystkim dobre traktowanie siebie oraz dobre kontakty z innymi ludźmi.
  • Dobre traktowanie siebie polega na tym, by być przyjacielem dla samego siebie - nie szkodzić sobie i mieć do siebie pozytywny stosunek.
  • Dobre kontakty z innymi zależą od pewnych umiejętności, których człowiek może się uczyć.
  • Alkohol często jest używany dlatego, że ludzie nie umieją dobrze traktować siebie i brakuje im umiejętności do dobrych kontaktów z innymi.

    Mity na temat alkoholu

    Sprawdź, czy Twoja wiedza jest rzetelna, czy raczej opiera się na mitach i błędnych opiniach. Czytając poniższe stwierdzenia podkreśl odpowiedź: „prawda” lub „nieprawda”. Następnie porównaj swoje odpowiedzi z prawidłowymi, które opatrzone są komentarzem, do lektury którego zachęcam

    ROZPOCZNIJ TEST



    Powrót do spisu treści

    NIE palę

    Czym jest uzależnienie?

            Mianem uzależnienia określa się niekontrolowany stan zależności fizycznej, psychicznej i społecznej od środka uzależniającego. W przypadku zaprzestania brania tych środków odczuwa się przykre objawy fizyczne i psychiczne.
          Najczęściej występującymi uzależnieniami wśród dzieci i młodzieży są nikotynizm (67,1%), narkomania (27,0%) i alkoholizm (23,0%).

    Przyczyny uzależnień:

           Do podstawowych przyczyn uzależnień należy zaliczyć niedojrzałość emocjonalną, zaburzenia osobowości, poważne stresy i urazy, które istotnie naruszają równowagę psychiczną. Ryzyko uzależnień wzrasta wskutek negatywnego wpływu środowiska, np. grupy koleżeńskiej. Szalenie trudno jest jednostce odmówić i przeciwstawić się pozostałym członkom grupy, gdyż można utracić tak ważną w tym wieku dla młodego człowieka pozycję w grupie. Młodzieńcza potrzeba buntu jest także ważnym czynnikiem skłaniającym do sięgania po środki uzależniające. Młodzież chce robić rzeczy, które spotykają się z aprobatą rówieśników, zwłaszcza, gdy jednocześnie doprowadza to rodziców do wściekłości. Ponadto używki zespalają środowisko młodych, często są jedynym spoiwem zapewniającym grupie rówieśniczej trwałość.
            Młodzi ludzie sięgają po papierosy z różnych przyczyn. Często uważają, że poprawiają one samopoczucie oraz sprawność działania, ułatwiają kontakty, rozwiązują problemy. Próbują w ten sposób zwrócić na siebie uwagę, na swoje kłopoty i problemy. Czasami jest to zwykła bezmyślność czy chęć dorównania kolegom. Oprócz wyżej wymienionych mówi się też o braku bliskich więzi z członkami rodziny oraz nudnym i mało radosnym życiu.

    Nikotynizm wśród młodzieży

    Jest najbardziej rozpowszechnionym nałogiem. Papierosy co roku zabijają 4 mln ludzi na świecie. Około 10 mln Polaków pali regularnie 15 – 20 sztuk papierosów dziennie. Codziennie w Polsce zaczyna palić około 500 nieletnich chłopców i dziewcząt, a rocznie próbuje palenia około 180 tys. dzieci. Szacuje się, iż dzieci w Polsce wypalają rocznie od 3 do 4 mld sztuk papierosów. 2/3 nastolatków, którzy wypalili przynajmniej 2 papierosy zostało nałogowymi palaczami. Co 10 sekund na świecie umiera ktoś na chorobę wywołaną paleniem tytoniu !!!
           Wdychanie dymu tytoniowego, czyli bierne palenie, jest równie niebezpieczne jak samo palenie. Boczny strumień dymu tytoniowego zawiera 35 razy więcej dwutlenku węgla i 4 razy więcej nikotyny niż dym wdychany przez aktywnych palaczy. Specjaliści odnotowują wiele przypadków zachorowań na choroby odtytoniowe wśród osób, które nigdy nie paliły tytoniu. Wdychanie bocznego strumienia dymu tytoniowego (ulatniającego się z papierosa) lub dymu wydychanego przez palaczy, zwiększa ryzyko wystąpienia raka płuc i chorób serca (np. choroby niedokrwiennej serca) u osób niepalących. Boczny strumień dymu tytoniowego zawiera także wiele substancji alergizujących, powodujących łzawienie oczu, podrażnienie błony śluzowej nosa, kaszel, nawracające zakażenia układu oddechowego, a także uczulenia i w konsekwencji astmę. Bierne palenie niesie więc za sobą identyczne skutki zdrowotne, co aktywne palenie papierosów. Powoduje nieżyt oskrzeli, zapalenie płuc, zapalenie migdałków podniebiennych, zapalenie zatok obocznych nosa, wysiękowe zapalenie ucha, obturacyjne zapalenie oskrzeli i astmę oskrzelową.
            Palenie tytoniu nie tylko naraża nas na utratę zdrowia, ale i pogarsza wygląd skóry. Wcześniej występują zmarszczki, opóźnia się gojenie ran, zaostrza stan wielu schorzeń skóry (np. trądziku czy łuszczycy). Nałogowi temu towarzyszy również żółty nalot na zębach i nieprzyjemny zapach z ust.
           Palenie papierosów przyciąga coraz młodszą młodzież. Najczęściej, swój pierwszy raz, przeżywają uczniowie szkoły podstawowej, jak wykazały przeprowadzone badania w niektórych szkołach sięgają po papierosy dzieci już w 8 roku życia, a według innych badań nawet w 5 i 6 , a 70 % uczniów 12 – letnich zna już smak papierosów.
            Jeżeli chodzi o wpływ palenia na naukę w szkole, to według amerykańskich badaczy, palący uczniowie mają gorsze wyniki niż niepalący, są mniej pojętni, bardziej roztargnieni, nerwowi, wybuchowi i często nieposłuszni.
            Uzależnienie od papierosów rodzi się niepostrzeżenie. Najpierw wypala się pierwszego w swoim życiu papierosa, potem drugiego, aż wreszcie całą paczkę dziennie. W miarę upływu czasu pojawia się postępujące przyzwyczajenie i biologiczne uzależnienie od tytoniu.
            Palenie papierosów od lat stanowi największe zagrożenie, jeśli chodzi o uzależnienia. Sprzyja temu stosunkowo niska ich cena, grupa rówieśnicza, która robi to samo, konsekwencje, które widoczne są dopiero po pewnym czasie, a także przykład dorosłych.

    Bibliografia:
  • www.uzaleznienia.yoyo.pl
  • Zofia Frankiewicz-Duda, Alicja Laskowska - Żyję zdrowo – nie palę!
  • www.edukacja.edux.pl
  • www.mediweb.pl
  •        Obecnie nie ma już żadnych wątpliwości co do szkodliwości palenia tytoniu. Trudno jest zliczyć wszystkich palaczy. Trudno zliczyć tych, których nałóg już zabił. Jeszcze trudniej wskazać na tych, którzy wygrali z papierosem. Jednak czy liczby pomogą? Czy statystyki powstrzymają nas od kolejnego sięgnięcia po papierosa i pociągnięcia „dymka”? Może więc zamiast czytania żmudnych wyliczeń, przekonają nas do tego wspomnienia osoby, która ten problem zna bardzo dobrze. Osoby, która wygrała z nałogiem..

    Kliknij, by zapoznać się z wypowiedzią palacza


    Kilka informacji, które nie każdy zna, a każdy powinien:

    1. Palenie sprawia, że co 6,5 sekundy umiera na świecie jedna osoba, nie licząc tzw. biernych palaczy.
    2. British Medi-cal Journal donosi, że każdy papieros skraca życie mężczyzny o 11 minut.
    3. Wypicie wywaru z 4 papierosów grozi śmiercią – nikotyna blokuje pracę mięśnia przepony, w efekcie człowiek umiera wskutek uduszenia, często do ostatniej chwili nie tracąc świadomości.
    4. Wypalając dwie paczki dziennie, w ciągu roku można otrzymać aż cztery razy większą(!) dawkę promieniowania jonizującego niż ta, którą otrzymali w ciągu dwóch lat od katastrofy w Czarnobylu mieszkańcy najbardziej zagrożonych rejonów Polski.
    5. Polska znajduje się w czołówce krajów o największej konsumpcji tytoniu na świecie. Liczbę palaczy w naszym kraju szacuje się na ponad 10 mln osób, które wypalają około 90 mld papierosów rocznie.
    6. Rocznie Polacy wydają na papierosy około 16 mld złotych (to 640 razy tyle, ile np. w 2004 roku zebrała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy)

    Źródła: www.palenie.esculap.pl
    www.lokalbezpapierosa.pl


    Powrót do spisu treści

    NIE biorę

    WYWIAD Z PANIĄ RENATĄ LIPNICKĄ

           W kwietniu, w naszej szkole pani Anna Sitek, pani Anna Szymańska oraz pani Iwona Lamch zainicjowały przedsięwzięcie profilaktyczne „Jestem na NIE”. W ramach zajęć w Klubie Mediatora miałyśmy okazję spotkać się z panią Renatą Lipnicką – terapeutką, kierownikiem Poradni Profilaktyki i Terapii Uzależnień MONAR, mieszczącej się w Częstochowie przy ul Wolności 44/19.

    Kliknij, by zapoznać się z treścią wywiadu


    Powrót do spisu treści

    NIE daję się wciągnąć w Sieć


    Uzależnienie od komputera i Internetu

    Żyjemy obecnie w czasach „rewolucji technicznej”. Wśród bardzo wielu wynalazków z różnych dziedzin, pojawiły się komputery i Internet, do których dostęp ma prawie każda osoba. Można by wymienić bardzo wiele zalet, jakie posiadają komputery i rozwój Internetu. Na pewno bardzo ułatwiają życie codzienne i trudno byłoby wyobrazić sobie funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa bez ich obecności. Jedną z większych grup społecznych używających komputerów są dzieci, młodzież i studenci wyższych uczelni. W przypadku młodych ludzi komputery i Internet mogą odgrywać rolę pozytywną (zdobywanie wiedzy, szybki dostęp do informacji, rozwijanie wyobraźni i inne) jak też rolę negatywną. Niekontrolowane używanie komputera i Internetu oraz przekraczanie limitów czasowych może prowadzić do uzależnienia od tych mediów. Według szacunków amerykańskich psychologów około 5% internatów na świecie jest uzależnionych od Internetu. Uzależnienie od Internetu, określane anglojęzycznym terminem IAD (Internet Addiction Disorder) najlepiej zostało zbadane w Stanach Zjednoczonych. Polega ono na tym, że uzależniony internauta zaczyna spędzać w sieci coraz więcej czasu, ograniczając do minimum inne formy aktywności. Popada w swoiste ciągi – np. sprawdzenie internetowej skrzynki pocztowej kończy się wielogodzinną wędrówka po sieci, której uzależniony nie jest potem w stanie odtworzyć. Uzależnienie to rozwija się często na oczach samych rodziców, którzy nie są świadomi zagrożenia, uważając, że jeśli ich dziecko spędza dużo czasu przy komputerze, to znaczy, że poszerza swoją wiedzę i doskonali umiejętności posługiwania się nowoczesną techniką. Inne typy uzależnień takie jak np. palenie tytoniu, picie alkoholu, czy zażywanie narkotyków rodzice są w stanie dość szybko rozpoznać, obserwując zachowanie dziecka. Uzależnienie od komputera i Internetu rozwija się w sposób bardziej podstępny w stosunku do innych typów uzależnień. Sam młody człowiek często nie jest świadomy, że znajduje się na drodze prowadzącej do uzależnienia. Przyczyną tego jest stosunkowo małe nagłośnienie problemu. Jeżeli w domu bądź w szkole rozmawia się o uzależnieniach, to najczęściej tematem rozmów jest alkoholizm, narkomania, czy palenie tytoniu. Jest wiele przyczyn składających się na to, że młodzi ludzi bardzo dużo czasu spędzają przy komputerze i w sieci. Jedną z najważniejszych jest nie radzenie sobie z konstruktywnym rozwiązywaniem różnych życiowych problemów. Internet jest pewnego rodzaju ucieczką od problemów. Młody człowiek siada przy komputerze i spędza przy nim długie godziny zaniedbując naukę, pomoc w domu i inne obowiązki. Po odejściu od komputera ma poczucie zmarnowanego czasu, które rodzi w nim frustrację, poczucie winy, zły nastrój. Próbuje to zagłuszyć siadając znowu do komputera. Tworzy się swoiste błędne koło niewłaściwych zachowań i złych nastrojów.

    Jak można stwierdzić, czy jest się uzależnionym od Internetu? Diagnozę przeprowadza się w oparciu o odpowiedzi na osiem pytań, opracowanych przez dr Kimberly Young z USA – światowego autorytetu z dziedziny uzależnień od Internetu. Jeśli na co najmniej pięć z nich odpowiedź jest twierdząca, to znaczy, że osoba kwalifikuje się do grupy osób uzależnionych (należy wziąć pod uwagę fakt, że odpowiedzi muszą dotyczyć ostatniego roku). Oto pytania diagnozujące:
    1. Czy nie możesz przestać myśleć o Internecie (stale myślisz o tym, co ostatnio robiłeś w Sieci lub o tym, co będziesz robił, gdy znów się do niej zalogujesz)?
    2. Czy czujesz potrzebę zwiększenia ilości czasu spędzanego w Internecie, aby osiągnąć satysfakcję z tego, że korzystasz z Sieci?
    3. Czy podejmowałeś nieudane próby kontrolowania, ograniczania bądź zaprzestania korzystania z Internetu?
    4. Czy czujesz się niespokojny, markotny, przygnębiony lub poirytowany, gdy próbujesz ograniczyć korzystanie lub przestać korzystać z Internetu?
    5. Czy zdarza ci się przesiadywać w Sieci dłużej, niż pierwotnie zamierzałeś?
    6. Czy z powodu Internetu zdarzyło ci się narazić na szwank ważną znajomość, zaryzykować utratę pracy lub zrezygnować z szansy na zrobienie kariery?
    7. Czy zdarzyło ci się okłamać rodzinę, terapeutę lub inne osoby, aby ukryć, ile czasu zabiera ci Internet?
    8. Czy Internet służy ci jako ucieczka od problemów lub jako sposób na uśmierzanie nastrojów dysforycznych (np. uczucia beznadziei, poczucia winy, lęków, depresji)?
    Skutki uzależnienia od komputera i Internetu są bardzo poważne. Do najważniejszych należy zaliczyć:

  • Zanik więzi rodzinnych i możliwości oddziaływań wychowawczych ze strony rodziców
  • Utrata przyjaciół
  • Utrata dotychczasowych zainteresowań
  • Osłabienie siły woli i osobowości
  • Ograniczenie a nawet rezygnacja z ruchu i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu
  • Narażenie na szkodliwe bodźce psychiczne (przemoc fizyczna, słowna, erotyka) zamieszczone na wielu stronach www
  • Zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych
  • Nie zdanie do kolejnej klasy (dzieci i młodzież), bądź utrata pracy (dorośli)
  • Brak środków finansowych potrzebnych do życia
  • W skrajnych przypadkach dochodzi do całkowitego wyalienowania, niemożliwości kontaktowania się z otoczeniem
  • Znane są przypadki utraty życia, spowodowanego wycieńczeniem fizycznym związanym z pobytem w sieci, bądź graniem w gry komputerowe.

  • Co możemy zrobić, aby zapobiec uzależnieniu? Jakie wskazówki powinniśmy przekazać naszym dzieciom i młodzieży? Oto kilka najważniejszych:
  • Zacznij od informacji – od zapoznania się z problemem, dostrzeżenia niebezpieczeństw
  • Codziennie planuj dzień z ustaleniem czasu korzystania z Internetu
  • Kontroluj i nie przekraczaj zaplanowanego wcześniej czasu przebywania w sieci
  • Zdobywaj nowych, wartościowych przyjaciół „rzeczywistych”, pielęgnuj przyjaźnie
  • Rozwijaj swoje zainteresowania, odkrywaj nowe zainteresowania
  • Spędzaj dużo czasu wolnego z rodziną i przyjaciółmi
  • Uprawiaj sport
  • Konstruktywnie rozwiązuj swoje problemy. Jeśli problem Cię przerasta, zaufaj rodzicom i poproś ich o pomoc. Twój problem rodzice często potrafią łatwo rozwiązać, ponieważ są ludźmi o dużym doświadczeniu życiowym
  • Korzystaj z pomocy swojego wychowawcy, pedagoga szkolnego lub nauczyciela, którego darzysz zaufaniem
  • W przypadku zauważenia symptomów uzależnienia od Internetu zgłoś ten problem rodzicom, wychowawcy, pedagogowi, psychologowi. Te osoby chcą Twojego dobra i skontaktują Cię ze specjalistą od uzależnień w celu udzielenia Ci pomocy
  • W Polsce jest wiele poradni, w których pracują specjaliści od uzależnień. W województwie podlaskim jednym z takich ośrodków jest Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży


  • Ostatnio coraz częściej mówi się o nowym rodzaju uzależnienia, uzależnieniu od telefonów komórkowych. Jak na razie jest to problem dość nowy i nie mamy wyczerpujących materiałów na ten temat. Uważa się, że jednym z symptomów tego uzależnienia jest złe samopoczucie osoby posiadającej telefon komórkowy w sytuacji, gdy nie ma go przy sobie. Innym jest ciągłe (nawet co kilka minut) wysyłanie SMS-ów.


    Powrót do spisu treści

    ZDROWIE


    Wszystko o zdrowiu człowieka - prezentacja


    PROBLEM AIDS NA PEWNO MNIE NIE DOTYCZY

    PRAWDA                         FAŁSZ

    ZANIM ZAZNACZYSZ ODPOWIEDŹ PRZECZYTAJ PONIŻSZY TEKST

    Namawiam Cię, abyś odpowiedział/a na kilka pytań:

  • Czy zdarzyło Ci się przekłuwać uszy, robić piercing lub tatuaż niesterylnym sprzętem?
  • Czy zdarzyło Ci się stracić kontrolę nad swoim zachowaniem pod wpływem alkoholu lub narkotyków?
  • Czy rozpocząłeś/ęłaś już życie seksualne?
  • Czy używasz narkotyków?
  • Jeśli choć jedna odpowiedź była twierdząca, Twoje zachowanie jest ryzykowne i może prowadzić do zakażenia HIV.

    Jak mogę uniknąć zakażenia HIV?

  • Używam tylko własnych przyborów kosmetycznych, w tym żyletek, sprzętu do golenia i depilacji,
  • Przekłuwam uszy, wykonuje zabiegi kosmetyczne i robię tatuaż tylko w specjalistycznych gabinetach,
  • Używam jednorazowych, sterylnych igieł i strzykawek,
  • Nie biorę narkotyków,
  • Jestem wierny partnerowi i oczekuje wierności od mojego partnera,
  • Nie podejmuję kontaktów seksualnych pod wpływem alkoholu,
  • Wiem, że prezerwatywa zmniejsza ryzyko zakażenia HIV,
  • Jeśli w moim życiu były ryzykowne zachowania – rozważę wykonanie testu na HIV



  • prezentacja
                   
    quiz

    Aby wiedzieć więcej zajrzę na www.aids.gov.pl
    Całodobowy telefon zaufania AIDS: (22) 692 82 26




    ANOREKSJA

           Anoreksja to zaburzenie psychiczne, w którym irracjonalny lęk przed przytyciem prowadzi do odchudzania się, najczęściej wręcz drastycznego. Wywoływana jest negatywnym stosunkiem chorego do samego siebie, który nie pojawia się nagle, ale pielęgnowany przez otoczenie chorego i jego samego. Na anoreksję może zachorować każdy, niezależnie od wieku i płci. Co prawda najczęściej chorują kobiety, jednak coraz częściej poddają się jej także mężczyźni. Anoreksja jest chorobą śmiertelną, ponieważ nie leczona prowadzi do całkowitego wyniszczenia organizmu.

    Kliknij, by dowiedzieć się więcej o tej chorobie


    Fakt, masz na mnie wpływ!

            Wysoki, niebieskie oczy, blondyn, ułożony szesnastoletni chłopak z dobrej rodziny... Każda nastolatka mogłaby się z nim umówić i pójść na spacer. Jednak to tylko pozory, które w tym przypadku mydlą nam oczy. Eryk, bo tak ma na imię ten chłopiec w przerwie między lekcjami idzie zapalić papierosa, po szkole siedzi z kumplami na ławce i pije piwo, a w sobotę na imprezie „jara” trawę, a może też sięga po cięższy towar. Tak naprawdę to tylko się pogubił i nie zna drogi do lepszego jutra, bo nie wie, co używki robią z jego organizmem...

    Kliknij, by poznać pełną treść artykułu


    Wywiad z panią Iwoną Barszcz, lekarzem chorób wewnętrznych

           W ramach akcji „Jestem na NIE - Moda na zdrowie” postanowiliśmy zapytać o najistotniejsze problemy związane ze zdrowiem młodzieży specjalistę – Panią dr Iwonę Barszcz.

    Kliknij, by zapoznać się z treścią wywiadu


    Powrót do spisu treści



    Centrum Informacji Zawodowej w Częstochowie

    Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w Częstochowie

    KOWEZIU

    Szkola w ruchu

    Logowanie
    Nazwa Użytkownika

    Hasło



    Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
    Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

    Zapomniane hasło?
    Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
    Shoutbox
    Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

    topio
    05/04/2017 21:38
    Zachęcam wszystkich uczniów do rozwiązywania testów egzaminacyjnych z chemii. W lewym panelu, w "pomocach do lekcji" umieściłem link. POWODZENIA

    Design by CeRNoBiL Powered by PHP-Fusion 1672117 Unikalnych wizyt